duminică, 17 februarie 2013

Der amerikanische Freund (1977)


     În 1955, talentata doamnă Patricia Highsmith (romancier american care cunoscuse deja succesul prin "Strangers on a Train", ecranizat de Alfred Hitchcock) dădea naştere unui personaj pe nume Tom Ripley, erou a cinci romane şi a numeroase ecranizări.
     Tom Ripley, prototipul individului lipsit de moralitate, escroc şi criminal inveterat, a fost pe rând personificat de mari figuri ale cinematografiei mondiale: Alain Delon, Dennis Hopper, Matt Damon, John Malkovich, Barry Pepper, Ian Hart.
     Filmul lui Wim Wenders reprezintă prima ecranizare a romanului "Ripley's Game" (cel de al treilea al seriei dedicate lui Tom Ripley). O altă ecranizare a aceluiaşi roman va apărea în 2002, în regia Lilianei Cavani, cu John Malkovich în rolul lui Tom Ripley.

     Câteva cuvinte despre Wim Wenders.
     El este unul dintre cei mai mari regizori europeni, exponent al noului curent german, aclamat la nivel mondial şi unul din răsfăţaţii Festivalului de film de la Cannes.
     Personal, am fost atras în primul rând de documentarul "Buena Vista Social Club", în care urmăreşte eforturile lui Ry Cooder pentru a aduce în lumina reflectoarelor scenei internaţionale o serie de muzicieni cubanezi uitaţi. Lui îi vom datora recunoştinţa pentru că i-am ascultat şi i-am văzut cântând cu sufletul, cum numai nişte cubanezi get-beget ştiu să facă, pe Ibrahim Ferrer, Eliades Ochoa, Compay Segundo, Ruben Gonzalez, pentru a numi doar câţiva.
     În aceeaşi tradiţie a documentarului artistic se înscrie şi inegalabilul "Pina", dedicat Pinei Bausch, ultimul mare succes al regizorului german.



     Revenind la filmul nostru, el se prezintă ca fiind povestea devenirii lui Jonathan Zimmermann (Bruno Ganz), dintr-un mărunt meşteşugar care înrămează tablouri în Hamburg, într-un criminal internaţional sub îndrumarea şi talentul persuasiv al lui Tom Ripley (Dennis Hopper). Metoda de convingere a acestuia din urmă se bazează pe o boală incurabilă pe care ar avea-o Jonathan şi care ar fi de natură a lipsi familia sa de sprijin financiar în cazul dispariţiei sale. Totodată Tom îl convinge că beneficiază de statutul de persoană aflată deasupra oricăror bănuieli, în lipsa oricărei legături cu victimele sale.

     Scenariul închegat, bagheta măiastră a regizorului şi prestaţiile actoriceşti de excepţie ale celor doi protagonişti fac din "Prietenul american" un film situat în partea superioară a topului oricărui cinefil care se respectă. Vi s-ar putea părea interesantă şi o eventuală comparaţie cu cea de a doua ecranizare, care păsterază titlul romanului, despre care am vorbit mai sus. Mărturisesc faptul că pe mine m-a impresionat mai mult filmul de faţă.

Subtitrarea mea pentru acest film o veţi găsi aici.
Vizionare plăcută.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu